Terveystieto

Lukion opetussuunnitelman perusteissa on määritelty terveystietoa seuraavasti: "Terveystieto on monitieteinen oppiaine, jonka tehtävänä on opiskelijan terveysosaamisen kehittäminen". Terveysosaamiseen kuuluu opiskelijan tietojen, taitojen, itsetuntemuksen, kriittisen ajattelun sekä eettisen vastuullisuuden kehittäminen. Oppiaineessa terveyttä ohjataan ymmärtämään voimavaralähtöisesti. Terveyttä, turvallisuutta, terveyden edistämistä ja sairauksien ehkäisyä sekä näihin liittyviä ilmiöitä tarkastellaan sekä yksilön itsensä että yhteisöjen, yhteiskunnan ja globaalin maailman näkökulmasta. 

(LOPS 2019, 328.) 

Yleiset tavoitteet

"Terveystiedon opetuksen yleisinä tavoitteina on, että opiskelija:

  • pystyy luomaan kokonaiskuvaa terveydestä ja sen yksilöllisistä, yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista edellytyksistä, pystyy tekemään perusteltuja ehdotuksia siitä, miten omaa, muiden ihmisten sekä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta voidaan ylläpitää tai edistää, sekä osaa käyttää terveystiedon käsitteitä asianmukaisesti
  • osaa hakea tietoa eri lähteistä, soveltaa ja analysoida terveyteen liittyvää tietoa sekä arvioida tiedon luotettavuutta ja pätevyyttä, ymmärtää tieteellisen tiedon ja arkitiedon eron terveyden ja sairauksien riskien, syiden, vaikutusmekanismien ja seurausten selittämisessä sekä osaa perustella näkemyksiään tutkimustiedon avulla
  • osaa analysoida ja arvioida omien tarpeiden, käsitysten, kokemusten, asenteiden ja arvojen ohjaavaa vaikutusta terveyteen liittyvissä valinnoissa sekä omien elintapojen ja kulutustottumusten vaikutuksia terveyteen ja ympäristöön
  • osaa analysoida terveyteen ja sairauksiin liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä kestävän kehityksen edellytyksiä ja vaikutuksia terveyteen
  • saa valita itselle sopivia ja tilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia oppimisen tapoja ja asettaa tavoitteita omalle oppimiselleen sekä pystyy arvioimaan niiden saavuttamista realistisesti."

(LOPS 2019, 328–330.)

Arviointi

Terveystiedon arviointi koostuu sekä oppimisprosessin aikaisesta että opiskelijan osaamisen kokoavasta arvioinnista. Arvioinnin tukena hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia. Terveystiedon arvioinnin tehtävänä on tukea opiskelija oppimista ja antaa hänelle tietoa osaamisen tasosta. Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin ja niistä johdettuihin kriteereihin. Opiskelijan henkilökohtaiset arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen ja muut ominaisuudet eivät vaikuta arviointiin, vaan arviointi kohdistuu muun muassa opiskelijan asiatietojen hallintaan, käsitteiden käyttöön sekä tiedonhankintataitoihin. Lisäksi arviointi kohdistuu opiskelijan kykyyn soveltaa, analysoida, arvioida ja perustella terveyteen ja sairauteen liittyviä tietoja. 

(LOPS 2019, 330.)


@ 2022 Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen kurssin sisältöä
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita